Základní opory poradce a klienta v poradenském procesu II.
Poradenská diagnostika a plánování
Anotace:
Cílem kurzu je posílení schopností poradce efektivně diagnostikovat (klientův problém a kontext) a plánovat (intervence) ve prospěch dosažení klientových cílů a posílení klientovy schopnosti rozumět svým problémům a vyřešit je.
Kurz navazuje na základní kurz "Poradenská propedeutika" a "Základní opory I." (Účast možná i bez jejich absolvování.) Zaměřuje se na především praktické procvičování a práci s případy účastníků. Vychází z metodiky MR a dalšího vztahového poradenství AMRP.
Časová dotace: 16 Výukových hodin
Místo konání: Psychotera, Tolstého 4, Praha 10
Počet účastníků: 6-14
Cena: 3.300,- Kč při přihlášení do 31.12.2020, 3.500,- při přihlášení po 31.12.2020
Přihlášky zasílejte na: poupetova@psychotera.cz
Nejbližší termín kurzu: 26-27.2.2022
Obsah:
1. Specifika poradenské práce v jednotlivých fázích poradenského procesu:
1. Kontakt,
2. Motivace
3. Porozumění problému
4. Plánování (kontrakt na změnu, plánovaní strategie dalších konzultací)
5. Naplňování cíle (práce na obsahu a procesu)
6. Integrace/zkouška realitou
7. Vyhodnocení
8. Ukončení
2. Diagnostika klientova problému z obsahu sdělovaného a z reflexe poradenského procesu. Vliv kontextu. Čeho si klient je vědom, čeho ne?
3. Reflexe efektivity poradenského procesu a sebereflexe. Příprava na konzultace, reflexe procesu, plánování (s ohledem na problém, kontrakt a fázi poradenského procesu)
Kurz je zaměřen na posilování těchto kompetencí absolventů:
Porozumění problému a jeho kontextu:
-
Umění zacílit otázky ke zjištění klientova problému a jeho kontextu
-
Umění rozeznat diagnostické signály klientova problému/ a jeho silných stránek/ z obsahu klientových sdělení i z klientova přístupu k procesu spolupráce.
-
Umění vytvářet diagnostické hypotézy a ověřovat je.
Plánování:
-
Znalost fází poradenského procesu. Umění plánovat poradenskou strategii s využitím jeho silných stránek a s ohledem na diagnosu klientova problému a jeho kontext, domluvené cíle, s ohledem na fázi poradenského procesu.
-
Umění rozeznat stagnace a pasti v poradenském procesu a využít je reflexi poradenského procesu a sebereflexi k odhalení možných příčin v poradenském vztahu, kontraktu a procesu.